Real time marketing to najważniejsza dziedzina marketingu treści. Opisuje możliwość spontanicznej i odpowiedniej reakcji grupy docelowej na dynamiczne lub społecznie istotne wydarzenia w sieciach społecznościowych.
Real time marketing — odpowiednia strategia
Real time marketing, który spontanicznie wykorzystuje prawdziwe wydarzenia jako szablon własnej strategii reklamowej, nie jest modnym hasłem tymczasowego trendu, ale opiera się na ogólnej strategii, która została przygotowana z dużym wyprzedzeniem. To co powierzchowny obserwator może odrzucić jako krótkoterminowe i teraźniejsze podążanie za trendami, jest dla specjalisty od marketingu wynikiem procesu analitycznego i długoterminowego. Kluczowa jest właściwa strategia w mediach społecznościowych.
Kreatywność, spontaniczność i przytomność umysłu mogą być ukoronowaniem kampanii marketingowej w czasie rzeczywistym tylko wtedy, gdy odpowiednie zasoby, przepływy pracy zostały zdefiniowane oraz kiedy jest dostępny odpowiedni budżet. Wymagana jest odpowiednia doza strategicznego podejścia i innowacyjnej kreatywności. Nie każdy gorący temat można wykorzystać do kampanii reklamowych. Nawet jeśli spontaniczne wydarzenie prawie się narzuca, główną rolę odgrywa wyczucie czasu.
Długotrwałe trendy nadają się do ukierunkowanych strategii marketingowych. Stałe terminy, takie jak święta państwowe czy ważne wydarzenia sportowe (na przykład Igrzyska Olimpijskie, Mistrzostwa Świata), mogą być przygotowywane systematycznie przez długi czas. Można tu właściwie przewidzieć właściwy moment, a właściwy wybór tematów kampanii można koordynować i sprawdzać w perspektywie długoterminowej.
Real time marketing przykłady
Przykład udanego Real time marketingu dał amerykański producent ciastek Oreo. Kiedy pod koniec przerwy w Super Bowl w 2013 roku wysiadł prąd, firma natychmiast zareagowała specjalnie dostosowaną reklamą: „Nadal można maczać w ciemności”. Reklama odniosła wielki sukces.
Jest więc całkiem logiczne, że w dzisiejszych czasach coraz więcej firm intensywnie wykorzystuje platformy mediów społecznościowych do interaktywnej wymiany cyfrowej ze swoją grupą docelową.
Tylko właściwy dobór tematów i odpowiednie odniesienie do grupy docelowej są czynnikami wzmacniającymi i umożliwiają szybkie rozpowszechnianie kampanii na Facebooku, Twitterze itp.
Innowacyjna i kreatywna treść, która odnosi się dosłownie lub prowokująco do aktualnego tematu, jest nie tylko bardzo szybko wychwytywana, ale jest natychmiast przekazywana lub udostępniana w mediach społecznościowych. Zwiększa to również prawdopodobieństwo osiągnięcia dystrybucji wirusowej i wysokiej trwałości dzięki kampanii w czasie rzeczywistym.
Przyszłość real time marketingu
W marketingu zawsze pojawiają się nowe pomysły na to, w jaki sposób dotrzeć do klientów. W real time marketingu kolejnym krokiem jest automatyzacja. Celem jest ułatwienie pracy marketerom. Technologia jest dopracowana tak, aby reagowała na z góry określone zdarzenia odpowiednim sformułowaniem, a także dynamicznie je adaptowała.
Można to już zaimplementować w obszarze geofencing. Przykładowo, klient znajduje się w okolicy Twojego sklepu. Dzięki powiadomieniom z aplikacji na jego smartfonie wyświetlają się aktualne oferty specjalne. Facebook korzysta z automatyzacji i np. dostarcza bezpośrednie informacje o aktualnej sytuacji pogodowej w Twojej aktualnej lokalizacji.
Jakie są wymagania dotyczące danych w czasie rzeczywistym?
Niektóre warunki sprzyjają dostępności i wykorzystaniu danych na żywo:
– Powszechny dostęp do internetu — jest podstawowym warunkiem dostępności danych przez cały czas. Dane mogą być wytwarzane i transportowane w domu za pośrednictwem sieci WLAN, w ruchu za pośrednictwem danych mobilnych oraz w biurze, często połączonym przez łącze szerokopasmowe. W ruchu są to dane z licznych czujników smartfona (takie jak dane o lokalizacji i ruchu, temperatura lub zachowanie podczas surfowania).
– Łączność urządzeń — globalne połączenie komputerów, telefonów i coraz większej liczby obiektów, od lodówek po złożone elektrownie wodne. Wszystkie te urządzenia połączone siecią, wytwarzają w taki czy inny sposób użyteczne dane i wymieniają się nimi często z innymi urządzeniami.
– Możliwość konsolidacji danych — możliwość gromadzenia, kategoryzowania, grupowania i dostępnych danych, przetwarzania ich w innych celach i udostępniania. Wykorzystanie platform zarządzania danymi pokazuje, że najtrudniejszym zadaniem nie jest samo zbieranie, ale sensowne przygotowanie i interpretacja danych do późniejszego wykorzystania.