Czym jest identyfikacja wizualna marki? Co więcej należy o niej wiedzieć?

Każdy współczesny przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że wizerunek jego marki ma ogromny wpływ na wyniki finansowe. Wynika to z bardzo prostej zależności – im marka jest lepiej postrzegana przez klientów, tym cieszy się ich większym zainteresowaniem. Stworzenie atrakcyjnego, w pełni dopasowanego do współczesnych standardów wizerunku nie jest jednak takie proste, jak mogłoby się wydawać. Wymaga szeregu dobrze przemyślanych działań, a nierzadko także skorzystania z profesjonalnego wsparcia specjalistów.

Identyfikacja wizualna marki – co to takiego?

Wizerunek marki tworzy szereg elementów. Jednym z kluczowych z nich jest identyfikacja wizualna marki. Jest to pojęcie, które trudno krótko zdefiniować. W dużym uproszczeniu możemy jednak powiedzieć, że identyfikacja wizualna marki to szereg działań i narzędzi, których zastosowanie pozwala na skuteczne odróżnienie jednej marki od drugiej. W ich skład wchodzą znaki graficzne, kolorystyczne i komunikacyjne, które wspólnie sprawiają, że klient wybiera usługi konkretnej firmy, stawiając jej działalność na pozycji wyższej niż jej bezpośredniej konkurencji.

Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej nie jest łatwym zadaniem, wręcz przeciwnie – jest to wyzwanie, któremu z trudem są w stanie podołać nawet duże firmy, z wieloletnią historią. System musi bowiem dopełniać wizerunku marki, być w pełni spójny z działaniami firmy oraz sposobem komunikacji, który został przez nią przyjęty. Składa się na niego szereg istotnych elementów. Są to m. in. nazwa firmy i jej logo, kolory firmowe, design materiałów reklamowych, dokumentów i druków, ubrania pracowników, wystrój firmowych wnętrz i wiele innych. Można powiedzieć, że wszystkie elementy wizualne tworzące markę, wchodzą w skład jej systemu identyfikacji wizualnej.

Dlaczego posiadanie samego logo nie wystarczy?

Większości osób identyfikacja wizualna marki kojarzy się z logo. I rzeczywiście, jest to najważniejszy znak graficzny, który niejako tworzy tożsamość marki. Jeden rzut oka na niego zazwyczaj wystarczy, aby obserwator wiedział, z kim ma do czynienia, jakie usługi świadczy ten podmiot oraz z czym mu się kojarzy jego działalność. Samo logo nadal pozostaje jednak tylko jednym z elementów systemu identyfikacji wizualnej firmy. Równie istotne, co jego posiadanie, jest również charakter i design znaku firmowego – musi być on dostosowany do współczesnych standardów estetycznych. Warto także wiedzieć, że samo logo mimo, że tak ważne, nie wystarczy w procesie budowania komunikacji i wizerunku marki.

Identyfikacja wizualna marki jest czymś w rodzaju języka graficznego, który jest ściśle zarezerwowany dla konkretnego brandu. Posługuje się on różnymi środkami przekazu, do których możemy zaliczyć m. in. kolory, kształty, typografię, efekty graficzne i wiele innych elementów, które wspólnie tworzą unikalny mix, pozwalający skutecznie odróżnić jeden brand od pozostałych. Stworzenie spójnego, kompletnego i dostosowanego do współczesnych realiów systemu identyfikacji wizualnej, który przetrwa przez kolejne lata, nie jest łatwe. Proces ten znacząco upraszczają jednak usługi profesjonalnych firm, których główną specjalizacją jest właśnie identyfikacja wizualna marki. Zdecydowanie warto z nich skorzystać, jeśli zależy nam na zbudowaniu silnej marki, o cechach pożądanych przez współczesnych odbiorców.

Redakcja e-project24.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.