Jedni mówią, że o SEO wart myśleć już od samego początku działania w internecie. Inni bagatelizują ten temat. Kto ma rację? Czym w ogóle jest SEO? Co warto o nim wiedzieć i z jaką formą reklamy najlepiej je łączyć? Zapraszamy do artykułu na ten temat!
Co to jest SEO?
Na samym wstępie rozwiejmy wątpliwości. SEO nie jest sztuką magiczną. To jedynie zbiór działań, dzięki którym strona staje się bardziej rozpoznawalna dla wyszukiwarek internetowych. Tak, aby te mogły ją mocniej powiązać z konkretnymi słowami kluczowymi i wyświetlać je wysoko w wynikach wyszukiwania powiązanych z konkretnym tematem.
Oczywiście samym wyszukiwarkom zależy na tym, aby nikt nie próbował omijać ich sposób interpretowania danych, więc choć udzielają informacji, jak uczynić stronę lepszą, nie zdradzają wszystkich zasad funkcjonowania swoich robotów i algorytmów oceniających jakość witryny. I tu w grę wchodzi wiedza oraz doświadczenie specjalistów SEO, których praca polega na tym, aby zmaksymalizować owo dopasowanie i sprawić, by dana storna pojawiała się wysoko na jak największej liczbie fraz kluczowych.
Od czego zaczynają się działania SEO?
Pierwsza i najważniejszą rzeczą, jaką powinien zrobić specjalista SEO po rozpoczęciu prac nad danym projektem,. To przeprowadzenie dokładnego audytu strony.
Audyt taki to dokładna analiza aktualnej sytuacji technicznej oraz widoczności w wyszukiwarce. W trakcie jego przeprowadzania sprawdza się nagłówki witryny, metadane, stopień indeksacji, ewentualne problemy, na jakie mogą się natknąć roboty wyszukiwarek. Ocenia się też aktualną treść, jej unikalność, stopień nasycenia słowami kluczowymi itp. Równie istotna jest ocena profilu linków prowadzących do domeny, czy przejrzenie bieżącej widoczności strony w Google.
Czynników, które podlegają ocenie w trakcie przeprowadzania audytu jest sporo i wymieniać można je długo. Tu wspomnijmy jedynie o tym, że niezależnie od pierwszej analizy, specjalista prowadzący działania SEO dla danej witryny, powinien przeprowadzać kolejne badania również w późniejszym czasie.
A po co przeprowadza się audyt? Głównie w celu ustalenia zmian, które należy wprowadzić, aby procesy pozycjonujące przebiegały efektywniej. Część z nich to kwestia przestawienia kilku opcji w panelu zarządzania stroną, inne wymagają interwencji programisty lub zlecenia tekstów copywriterowi. Pozycjoner oczywiście na samym delegowaniu nie poprzestaje i później nadzoruje, czy zmiany zostały wdrożone, a jeżeli tak, to czy prawidłowo.
Co po audycie?
Na audycie oczywiście sprawa się nie kończy. Specjalista SEO zajmuje się później regularnym pozyskiwaniem odnośników do strony, ale też wprowadzaniem drobnych korekt w strukturze witryny. Wszystko po to, aby widoczność strony nie tylko rosła, ale tez osiągała pozycje mogące przełożyć się na realne pozyskiwanie ruchu organicznego.
Czy SEO warto łączyć z innymi formami reklamy?
Zdecydowanie tak! Choć SEO w skali roku czy dwóch może pozwolić dotrzeć do naprawdę sporej liczby odbiorców, to jednak na pierwsze efekty trzeba czekać (co zresztą jest przyczyną tego, że warto się nim zainteresować jak najszybciej). W tym czasie skądś trzeba pozyskiwać klientów – i tu świetnie sprawdzają się pozostałe kanały marketingowe, jak chociażby platforma Google Ads, czy reklamy Facebook Ads.
Warto przy tym zaznaczyć, iż wspomniane systemy reklamowe nie stanowią rozwiązania tymczasowego. Nawet gdy po kilku miesiącach SEO zacznie się zwracać, nadal warto będzie maksymalizować efekty – a korzystanie z kilku kanałów promocji jednocześnie oznacza maksymalizowanie zasięgu, ale też możliwość wielokrotnego dotarcia do osób niezdecydowanych (i tym samym zmniejszanie ryzyka, że konkurencja odbije klienta, który już zaczynał myśleć o zakupie). Czyli reasumując – warto postawić na synergię i łączyć SEO z innymi kanałami marketingowymi.