Marketing szeptany i jego tajemnice

Z marketingiem szeptanym mamy ciągły, nie zawsze zauważalny kontakt. Jest on przede wszystkim jednym z nieodłącznych czynników konsumenckich. Przeplata się on w życiu użytkowym każdego z nas – zarówno słownie w kontaktach ludzkich, jak i w momentach korzystania z urządzeń online. Marketing szeptany wpływa na naszą chęć do działania przy późniejszym zakupie. Wyjaśnimy Ci, czym marketing szeptany jest, jak on działa oraz jakie są jego większe i mniejsze tajemnice! 

Marketing szeptany – czym szepce?

Marketing szeptany najczęściej zwany word-of-mouth marketingiem bądź whisper marketingiem jest jedną z form marketingu użytkowego. Wykorzystuje się go codziennie w pracy przez przeogromną liczbę przedsiębiorców. Polega on na formowaniu reklamy tak, aby wywoła ona jak największe zainteresowanie wśród odbiorców. Dzięki temu, użytkownicy danego produktu poprzez reklamę na jego temat naturalnie wchodzą w dyskusję słowną. A w wyniku tej dyskusji poszerzają swoją grupową opinię względem wyrobu firmy.

Skonkretyzowany dawca informacji

Buzz marketing jest idealnym narzędziem do rozpowszechniania informacji. Dzięki mocy internetu oraz słowa ludzkiego, w wyniku działań marketingu szeptanego informacja rozchodzi się w ekspresowym tempie. Najczęściej możemy w sieci spotkać się z chociażby taką formą przekazu jak: komentarze, poradniki, porównania lub wyjaśnienia. Wszystko to ma bardzo ukierunkowane działanie, które w przyszłości pomoże nam w decyzji zakupowej! 

marketing szeptany

Rodzaje marketingu szeptanego

Marketing szeptany pełni funkcję przewodnika dla rozpowszechniania informacji. Tutaj, z pomocą przychodzą nam chociażby takie popularne sposoby komunikacji marketingowej jak:

  • product seeding – cechuje go współpraca z influencerami, którzy recenzują dany produkt firmy, najczęściej w postaci filmu – opinia ta może rozpocząć zainteresowanie na kupno danej rzeczy
  • community marketing – dochodzi tu do promocji produktu przez dyskusję internautów, to dzięki dyskusjom w social mediach dochodzi do większego zainteresowania produktem
  • trendsetting – polega na kreowaniu nowych trendów w sieci z wykorzystaniem produktu, najczęściej takie kreowanie trendów rozpoczynają osoby popularne w mediach – dziś głównym portalem trendowym jest chociażby TikTok

Oczywiście istnieje wiele innych rodzajów, które są równie ciekawe. Jednakże wymienione są najbardziej zauważalne i rozpowszechniane poprzez ciągły rozwój portali społecznościowych. 

Marketing szeptany – cele

Do głównych celów marketingu szeptanego należą przede wszystkim: chęć zainteresowania produktem by uzyskać lepszą sprzedaż oraz rozpowszechnienie znajomości marki. Wszystko to musi odbywać się pod hasłem profesjonalizm. Firma ma na celu być jak najbardziej zaangażowana w swój rozwój i zapewnienie, iż jej produkt jest warty pozytywnego zdania. A co za tym idzie, jeśli marka prowokuje do rozmowy o usługach, pomaga w problemach użytkowników oraz sama wychodzi z inicjatywą do dyskusji, to jak najbardziej swój cel osiągnie. 

Błędne szepty

W tworzeniu treści powiązanych z marketingiem szeptanym warto być naturalnym. Obecnie internauci są doskonale wyczuleni na treści, które wydają się podejrzane dla oka. Osoby czytające umieją odróżnić szczerą i prawdziwą opinię konsumencką od tej sztucznej. Dlatego w trakcie opiniodawstwa, warto nie pisać o produktach, iż są idealne. Warto wtedy podkreślić ich jakość, ale w sposób zgodny z prawdą i bez strachu, że opinia wyda się umiarkowanie pozytywna.

Ważne jest również, aby treść opinii nie była za oficjalna i prosta do odczytania. Zapis powinien cechować się spontanicznym językiem bez udziwnień językowych i zdań wielokrotnie złożonych. 

Korzyść czy niekorzyść? 

Naturalnie, marketing szeptany z racji tego, iż jest to rozpowszechnienie opinii może wpłynąć w jakiś sposób niekorzystnie na markę. Jednakże jeśli marka zachowa podstawy dobrej relacji z konsumentem, wszystko będzie dobrze. Dopóki marka dba o jakość produktów, swój dobry wizerunek w sieci i relację z konsumentem nie ma obaw niepowodzenia w procesie pozyskiwania klienta. 

Opinie i rekomendacje użytkowników z czasem mogą stać się wyznacznikiem dla innych. Przez co marka uzyska w przyszłości wiele pozytywnych komentarzy na swój temat. 

Sprawdź również: Jak 4C Marketing może wzmocnić Twoją markę?

Redakcja e-project24.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.