To, że rynek e-commerce w Polsce i na świecie rośnie to dla przedsiębiorców zarówno dobra, jak i zła wiadomość. Dobra, ponieważ oznacza to doskonałą szansę na zwiększenie obrotów i pozyskanie szerszego grona klientów. A zła, gdyż większy popyt rodzi większą podaż. Zastanawiasz się, co zrobić, aby Twój e-sklep wybił się na tle konkurencji? Oto co możesz zrobić.
1. Zadbaj o ofertę dopasowaną do potrzeb Twoich klientów
Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie: do kogo jest skierowana Twoja oferta? Innych odbiorców ma e-sklep z kosmetykami, a innych ten z zabawkami i akcesoriami na imprezę. Warto dobrze poznać swoich klientów oraz ich potrzeby i problemy. Jednocześnie dobrym rozwiązaniem jest też śledzenie trendów na rynku. W efekcie będziesz mógł dobrać do swojego asortymentu takie towary, które wzbudzą zainteresowanie i – zamiast zalegać na regałach magazynowych miesiącami – zaczną szybko znikać z półek.
2. Zadbaj o dobre pozycjonowanie swojego e-sklepu
Jeżeli sprzedajesz w niezależnym sklepie, a nie na marketplace, działania SEO to absolutna podstawa. To, na jakiej pozycji wyświetla się Twoja oferta w wyszukiwarce Google, gdy potencjalny klient wpisze powiązane hasło, może być „być czy nie być” w kontekście zamknięcia transakcji. Im bardziej Twój e-sklep będzie widoczny, tym więcej osób do niego trafi.
Aby to zrobić, warto zadbać m.in. o:
- sprawne działanie e-sklepu – strona powinna się szybko ładować i być pozbawiona przeszkód, np. w postaci wyskakujących pop-upów,
- bezpieczeństwo gwarantowane certyfikatem SSL,
- przejrzysty podział oferty na kategorie i podkategorie – im bardziej precyzyjne rozgałęzienie, tym lepiej,
- przyjazne adresy URL (zawierające nazwy kategorii i produktów, a nie przypadkowe ciągi cyfr i liter),
- przyjazne SEO i wartościowe merytorycznie opisy produktów, bogate w starannie wyselekcjonowane słowa kluczowe,
- metaopisy dla podstron,
- prawidłowe oznaczenia meta dla elementów graficznych.
Pamiętaj: w e-sklepie przyjaznym SEO nie możesz sobie pozwolić na kopiowanie opisów ze strony producenta czy dystrybutora, nawet jeśli masz do tego prawo. Takie duplikaty obniżą Twoją pozycję w Google.
Pomyśl również o blogu e-sklepu: rzetelny poradnik to dobry pierwszy punkt kontaktu klienta ze sklepem i ważne wsparcie pozycjonowania.
3. Zainwestuj w przemyślaną kampanię reklamową
Działania SEO przynoszą długofalowe efekty, ale na pierwsze rezultaty będziesz musiał poczekać nawet ok. 3-6 miesięcy. Nie trać tego czasu. Zainwestuj w płatną reklamę, np. linki sponsorowane czy remarketing lub e-mail marketing. Odpowiednio przygotowane komunikaty, które będą „podążać” za potencjalnym klientem, pojawiając się np. na odwiedzanych przez niego stronach, prędzej czy później mogą zachęcić do zamówienia.
4. Zadbaj o dobry kontakt z klientem
Uruchom infolinię i / lub live-chat tak, aby klienci mogli się z Tobą łatwo skontaktować. Uwaga! Jeśli udostępnisz takie narzędzia, potraktuj je poważnie i upewnij się, że zapytania internautów nie pozostaną bez odpowiedzi. Każdy taki kontakt może być początkiem udanej transakcji. Jego zignorowanie to zaś prosta droga to negatywnej opinii o serwisie.
5. Zadbaj o dobrą organizację procesów logistycznych
Dobre doświadczenia klientów e-sklepów mają swoje źródło z jednej strony w przyjaznej obsłudze, a z drugiej – w szybkim i bezpiecznym dostarczeniu zamówionych produktów. Jeżeli chcesz uniknąć opóźnień, pomyłek i uszkodzenia towaru, zainwestuj w profesjonalną obsługę e-commerce. Dobre centrum logistyczne zadba o obsługę całego procesu wysyłki zamówień: od przyjęcia towarów od dystrybutora, przez ich konfekcjonowanie, kompletację zamówień klienta, ich nadanie, aż po obsługę zwrotów i wymian.