Wiele osób marzy, by sprzedawać coś w internecie, ale zwykle na marzeniach się kończy, bo wydaje się to zbyt trudne. Założenie sklepu kojarzy się bowiem z koniecznością posiadania obszernej wiedzy informatycznej, czyli umiejętności tworzenia stron czy programowania. Natomiast okazuje się, że na rynku istnieje wiele gotowych platform, czy rozwiązań, które znacznie ułatwiają proces założenia sklepu w internecie.
Zakładanie sklepu internetowego – podstawy
Decydując się na założenie sklepu internetowego mamy dwie opcje: sklep na jednej z popularnych platform oferujących założenie sklepu lub sklep na własnej domenie i hostingu, a więc np. sklep utworzony na WordPress z dodatkiem wtyczki Woocommerce i odpowiednim szablonem.
1. Gotowe platformy
Na rynku istnieje wiele platform, które pozwalają założyć nam sklep internetowy w kilka minut. Takie rozwiązanie jest najlepsze dla osób, które chcą zacząć swoją przygodę z zarabianiem w internecie i nie mają szczególnie wysokich umiejętności informatycznych.
Zalety to pełna obsługa płatności, obszerne statystyki oraz uregulowane kwestie prawne, takie jak: regulamin, polityka prywatności, jasna informacja co do gwarancji, zwrotów i wszystko inne, co sprawia, że możemy „spać spokojnie.”
Tworzenie sklepu na gotowych platformach ma jednak swoje minusy, a główny z nich to konieczność dzielenia się określonym procentem od sprzedaży produktów lub usług, który często wcale nie jest taki mały. Często platformy pobierają również opłaty za dodanie większej ilości produktów, czy dodatkowe opcje do naszego sklepu. Tak wiec, mimo że z pozoru zaczynamy za darmo, to może się okazać, że finalnie będziemy musieli ponieść spore koszty, a jeśli nie nauczymy się podstaw tworzenia stron internetowych, czy zarządzania utworzonymi przez kogoś stronami, to będziemy zdani na takie platformy.
2. Sklep na własnej stronie
Utworzenie sklepu na własnej stronie jest bardziej wymagające niż gotowa platforma, choć wcale nie jest trudne. Tworzenie własnego sklepu internetowego krok po kroku:
1. Na początku musimy wybrać domenę i hosting. Domena to adres, np. google.com, gdzie „google.com” to domena, czyli nazwa i końcówka (ponieważ np. google.pl to już kompletnie inna domena). Natomiast hosting to miejsce, do którego wybrana przez nas domena zostanie przypisana, a więc serwer, na którym będzie działać nasza strona. Na hostingu zdecydowanie nie warto oszczędzać i wybrać taki, który ma dobre opinie i oferuje dobrą obsługę klienta
2. Drugim krokiem jest utworzenie strony na wybranym hostingu. Brzmi strasznie, jednak większość dostawców hostingów oferuje możliwość automatycznego zainstalowania popularnego WordPressa, na którym następnie wystarczy wybrać szablon (darmowy lub płatny) i zainstalować wtyczkę do zarządzania sklepem, np. WooCoomerce
3. Kolejnym krokiem jest przygotowanie regulaminu sklepu, informacje o przetwarzaniu danych, polityce prywatności, a więc samodzielnie zadbać o kwestie prawne na naszym sklepie, co mimo wszystko najlepiej zlecić jakieś firmie, żeby móc „spać spokojnie”
4. Finalnie, zgodnie z obsługą danego szablonu, musimy dodać produkty w odpowiednie miejsca, uzupełnić ceny, dodać obrazki, uzupełnić stany magazynowe, dodać metody płatności i nasz sklep jest gotowy.
Jak założyć sklep internetowy – optymalizacja
Założenie sklepu nie jest więc takie trudne, jakby się wydawało, a o wiele trudniejsza jest odpowiednie zoptymalizowanie sklepu, które jest konieczne do pozyskiwania ruchu.
Dostosowanie sklepu pod SEO, czyli optymalizacja w celu uzyskania możliwie dużego ruchu z wyszukiwarki (głównie Google). Warto przeprowadzić test naszego sklepu w PageSpeed Insights, czyli narzędziu udostępnionym przez Google i możliwie dobrze zoptymalizować nasz sklep. Jakie są najważniejsze czynniki?
– zanim zaczniemy optymalizować kwestie techniczne z powyższego testu, to jednym z najważniejszych czynników jest unikalna i czytelna treść w naszym sklepie z dobrym zagęszczeniem słów kluczowych. Zdecydowanie najlepiej zlecić napisanie opisów produktów czy innych podstron doświadczonemu copywriterowi
– zadbać o szybkie działanie strony, czyli czas ładowania wynoszący nie więcej niż 2 sekundy, starając się, aby to było niewiele ponad 1 sekundę. Można to zrobić poprzez np. połączeniu swojej strony z usługą CDN, jak np. Cloudflare, co jest szczególnie ważne, jeśli nasz sklep skierowany jest na wiele lokalizacji
– bezwzględnie zadbać o szyfrowanie SSL, a więc adres HTTPS i popularna zielona kłódka w adresie. Jest to ważne zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika, który przecież ma dokonać płatności w naszym sklepie i raczej tego nie zrobi, widząc informacje „niebezpieczny adres”
– wyświetlanie obrazków w lekkim formacie, zredukowanie ich rozmiaru, a najlepiej używanie opcji „save for web,” co tworzy lekkie grafiki .jpg do wykorzystania na stronach internetowych
Jak otworzyć sklep internetowy – podsumowanie
Po utworzeniu własnego sklepu internetowego i zadbaniu o poprawną optymalizację należy jeszcze uzupełnić formy płatności, wybrać sposób dostawy, uzupełnić stany magazynowe i możemy zacząć taki sklep promować.
Proces nie jest więc tak trudny, jak może się wydawać, choć problemem może okazać się zdobycie ruchu. Mimo wszystko w sieci znajdziemy wiele poradników o tym, jak zoptymalizować sklep pod SEO, pozycjonować go w wyszukiwarce, czy zbudować mocne profile w mediach społecznościowych do sprzedaży naszych produktów.