Reklama w internecie – rodzaje i opis

Internet, względem radia czy telewizji, to bardzo młode medium reklamowe, które rozwija się w bardzo szybkim tempie. Zleceniodawcy już dziś mogą przebierać w ofertach reklamy, a osoby posiadające własną stroną internetową mają do wyboru wiele możliwości zarobienia pieniędzy na pozyskiwanym ruchu dzięki reklamom różnego typu.

Reklama na stronie internetowej – bannery

Reklama w internecie z wykorzystaniem banneru to najczęściej spotykana forma reklamy na blogach czy innych stronach internetowych. Reklamy tego typu są wyświetlane na stronie głównej lub bezpośrednio w konkretnych wpisach, gdzie ich widoczność jest znacznie wyższa, ponieważ oddzielają czytany przez użytkownika tekst. Jednak to właśnie przez natarczywe reklamy, które nie pozwalają przeczytać danego artykułu w spokoju, powstały popularne wtyczki typu Adblock, a więc wtyczki blokujące większość reklam.

Jakie typy bannerów wyróżniamy?

1. Tradycyjne bannery reklamowe: własne lub danej sieci reklamowej (np. Google Adsense). Reklamy tego typu to najpopularniejsza i nadal skuteczna forma reklamy w internecie, z której korzysta wiele blogów i większość portali z wiadomościami.

Własny baner to taki, który informuje o ofercie na naszej stronie lub jest związany z bezpośrednią współpracą z daną marką. Oznacza to, że baner jest w tym wypadku grafiką, która zachęca nas do kliknięcia i przejścia do danej oferty. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć blokowania reklam przez wtyczki typu Adblock, ponieważ blokują one jedynie wcześniej zgłoszone reklamy (wiążąc je z adresem docelowym), lub reklamy dużych sieci reklamowych.

Reklamy sieci reklamowej to najskuteczniejsze reklamy, jakie możemy umieścić na naszej stornie internetowej w formie stałej, ponieważ własne reklamy to wydarzenie raczej okazjonalne. Reklamy tego typu są rozwijane od kilkunastu lat i obecnie potrafią dostosować reklamy, które będą wyświetlane na naszej stronie, nie tylko z uwagi na tematykę strony, a preferencje użytkownika czy nawet jego historię przeglądania. Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki wykorzystaniu plików cookie, a więc popularnych ciasteczek, które zbierają i przechowują informacje o użytkownikach odwiedzających dane strony internetowe. Takie informacje są następnie wykorzystywane przez algorytm, który potrafi wyświetlić spersonalizowane pod konkretnego użytkownika reklamy. Każdy z nas spotkał się zapewne z sytuacją, w której przeglądał jakiś produkt w sklepie internetowym, a po przejściu na inną stronę „nieoczekiwanie” zobaczył reklamy tego produktu – takie działanie nosi nazwę remarketingu.

Innym, dość popularnym, bannerem jest banner główny na samej górze strony. Banner tego typu bywa nieznośny, ponieważ często rozwija się wraz z przewijaniem strony, więc gdy chcemy go zamknąć, to często w niego klikamy, co powoduje frustracje. Taka forma reklamy wykorzystana jest głównie na stronach z wiadomościami, które podejmują współpracę z większymi markami chcącymi poinformować dużą grupę odbiorców o swojej ofercie.

Banner Pop-Up to jedna z najmniej lubianych reklam, ponieważ wyświetla się w nowym oknie, a często zaczyna odtwarzać audio o wysokiej głośności lub filmik, co potrafi nieraz spowolnić wczytywanie się strony czy nawet działanie naszego komputera.

Baner Pop-Under otwiera się natomiast w nowej karcie i choć nie zaburza działania strony, którą przeglądamy, to wymaga dodatkowego zamknięcia.

Niestandardowa reklama internetowa

Poza reklamowaniem się na stronach internetowych reklamodawcy mają do wyboru również niestandardowe formy reklamy. Najciekawsze z nich to:

1. Google Adwords. Jest to platforma reklamowa stworzona przez Google, która pozwala wyświetlać reklamy w: wyszukiwarce internetowej, formie bannerów na stronach internetowych (z wykorzystaniem Google Adsense) oraz platformie YouTube (połączonej z Google Adsense). Reklama tego typu to jedna z najlepszych form reklamy dla większych firm, których budżet jest bardzo wysoki, a zadbali już w pełni o lokalny marketing i chciałyby powalczyć o budowanie marki w internecie.

2. Content marketing, a więc marketing z wykorzystaniem treści. Taka forma marketingu zakłada tworzenie wysokiej jakości treści w celu budowania relacji z odbiorcami i zwiększania zasięgów naszej marki w mediach społecznościowych czy innych miejscach. Content marketing polega np. na tworzeniu wartościowego bloga na stronie naszej firmy, na którym oferujemy darmowe treści wysokiej jakości, dzięki czemu użytkownicy wracają na naszą stronę i mogą za którymś razem dodatkowo sprawdzić nasz produkt czy usługę. Marketing tego typu zakłada również współprace z twórcami, a więc popularne współprace z influencerami. Dobrym przykładem jest wykipienie artykułu sponsorowanego na blogu osoby cieszącej się dużym uznaniem w danej branży. Taki artykuł ma być realnie pomocny dla użytkowników i rozwiązywać określony problem z wykorzystaniem naszego produktu lub usługi.

3. Budowanie listy mailingowej w celach reklamowych. E-mail to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych dostępnych w internecie, ponieważ, jeśli dany użytkownik wejdzie w nasz e-mail reklamowy, to jesteśmy w stanie poinformować go np. o limitowanej ofercie na zakup naszego produktu lub usługi bez walki o jego uwagę z innymi reklamodawcami.

Redakcja e-project24.pl