Jak pandemia wpłynęła na zakupy spożywcze online?

Internetowy handel artykułami spożywczymi jest jednym z największych zwycięzców pandemii. Zakupy spożywcze online stały się codziennością dla wielu osób, które do tej pory kupowały wyłącznie w sklepach stacjonarnych.

Strach przed koronawirusem

Obawa wielu konsumentów przed zarażeniem się koronawirusem sprawiła, że zaczęli unikać interakcji z innymi ludźmi. Z tego powodu wielu ludzi po raz pierwszy zrobiło zakupy online. W rezultacie liczba zakupów spożywczych online w Polsce i na świecie znacznie wzrosła. Dzięki temu handel spożywczy online stał się okazją do pozyskania nowych klientów i przekonania ich o zaletach zakupów online.

Nie ma jednak zrównoważonego rozwoju nowych wzorców zachowań wśród konsumentów. Rzeczywista motywacja konsumentów do kupowania artykułów spożywczych w sieci wynika nie tyle z przewagi konkurencyjnej tego modelu, ile z samej potrzeby ograniczenia kontaktu, co świadczy o chwilowym efekcie. Główny powód kupowania artykułów spożywczych online ostatecznie skończy się po przezwyciężeniu pandemii.
Ponadto nagły wzrost popytu w internetowej sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych ujawnił wiele słabości dostawców. Przede wszystkim dotyczy to niewystarczających zdolności logistycznych oraz wysokich kosztów dostaw.

Konieczne zmiany

Niestety nie każdy sklep spożywczy online zdołał sprostać oczekiwaniom klientów. Wielu z nich jest rozczarowanych. W dużej ilości przypadków nie sprawdziły się fundamentalne założenia handlu internetowego, takie jak czas dostawy, dostępność produktów i ceny. W szczególności wyższe ceny spowodowały duże rozczarowanie po stronie konsumentów. W związku z tym tylko niewielki odsetek klientów postrzega ceny w internetowych sklepach spożywczych jako rozsądne. Ten problem można rozwiązać tylko w perspektywie długoterminowej, dokonując fundamentalnych dostosowań w modelach biznesowych i operacyjnych.

Zrównoważony sukces sprzedaży detalicznej żywności online będzie możliwy tylko wtedy, gdy będzie również oparty na rentownym modelu biznesowym dla sprzedawców detalicznych. Samo rozszerzenie sprzedaży stacjonarnej o kanał online bez zmiany centralnych, raczej nie doprowadzi do sukcesu w dłuższej perspektywie.

W perspektywie krótko- i średnioterminowej przyszłość handlu spożywczego online będzie się prawdopodobnie opierać na modelach, w których zakup jest początkowo dokonywany przez internet, a następnie zakupy są dostępne do odbioru przez klienta w określonej lokalizacji.

Usługi o wartości dodanej wymagają opłat. Aby móc opłacalnie prowadzić internetowy handel artykułami spożywczymi, należy opracować nowe modele cenowe. W niskomarżowym biznesie, takim jak handel detaliczny online, dostawcy są zmuszeni do ustalania cen dodatkowych usług.

Zmiany prowadzą do zwiększonej presji na marże dla detalistów spożywczych. Jednocześnie muszą dostosować się do coraz bardziej zróżnicowanych wymagań konsumentów, większej presji cenowej i wielokanałowej złożoności oraz rozwoju kanału internetowego, który do tej pory był negatywnym biznesem.

Dlaczego firmą nadal opłacaj się inwestować w handel spożywczy online?

Pomimo przeszkód, zmiany w ostatnich latach pokazują ogromne tempo wzrostu popytu na żywność online, który był dodatkowo napędzany przez środki związane z pandemią i zmienionymi potrzebami w zakresie bezpieczeństwa i komfortu. Doprowadzi to albo do podziału rynku między sklepy tylko online i sklepy tylko stacjonarne, albo do powstania wszechstronnych sprzedawców, którzy zdominują cały rynek offline i online.

Dla firm i inwestorów nadszedł właściwy czas na rozszerzenie handlu internetowego, opracowanie własnej strategii i wejście na rynek.

Redakcja e-project24.pl